onsdag 23 juli 2014

Tänk om!

Tänk om alla kunde få in ett miljötänk i vardagen.

- Då skulle vi inte förbruka och slänga så mycket plastartiklar runt om oss.
Världshaven är fulla av skräp. Både synliga och mikroskopiska som kan tas upp av fiskarna och sen hamna i vår näringskedja.

- Vi skulle inte använda sköljmedel när vi tvättar. Och absolut inte tvätta så ofta som vi gör.

- Vi skulle ta med oss egna kassor till affären när vi handlar.

- Vi skulle inte använda smink och hygienprodukter med mikroskopiska plastartiklar i.

- Vi skulle sluta att använda engångsprodukter och börja återvinna mer.

- Vi skulle köpa mer Ekologisk mat.

- Vi skulle sopsortera mer.

Så där kan man fortsätta i all evighet. De flesta vet om problemen men fortsätter ändå "skräpa" ner.
För skräpar ner gör vi även om t.ex. reningsverk tar hand om det vi spolar ner.
Reningsverken klarar inte av att ta hand om de minsta beståndsdelarna i t.ex. tandkräm och hygienartiklar utan dessa spolas direkt ut i våra sjöar och hav. Där sedan fiskarna får i sig dem och sen finns vi där någonstans i kedjan när vi äter fisken.



DN  Skanskan

4 kommentarer:

yvonne sa...

Jag sopsorterar ,använder inte smink,Tar med egna kassar till affärren ,använder inte engångsprodukter .Ligger jag bra till?? Just nu har jag penicullin och jag vet att man kissar ut en del ,men jag är tvungen att använda penicillinet och att kissa!Jag tror att det finns mycket vi kan förbättra! Kram!

znogge sa...

Här infördes sopsortering för ett år sedan så nu sopsorterar vi fullt ut. Inget problem alls och nu går det helt på rutin. Alla kan vi göra något!

Veiken sa...

Alla kan dra ett litet strå till stacken och sedan bygga på. Tyvärr struntar många i miljötänket. Hoppas att fler vaknar och gör sitt! Kram

Fenixmonas sa...

Vi har sopsorterat i många år och det går på rutin numera. Har från o med nu helt slutat sminka mig så när jag kommer till jobbet i nästa vecka så blir det säkert en chockeffekt...heheheh...Kramiz