Äntligen fick jag tala med någon vettig på CSN.
Dotterns ansökan hade krånglat till sig och jag lovade kontakta CSN åt henne.
För två dagar sedan ringde jag och fick prata med någon som bröt skarpt på svenska.
Jag förstod inte honom och han förstod inte mig.
I dag ringde jag upp igen och fick prata med en riktigt bara kille.
När jag tackade honom för hjälpen talade jag om vad jag upplevt häromdagen.
Han sa då att de hade hört problemet tidigare.
Visst är det bra om personalen kan tala ett annat språk men det viktigaste är väl i varje fall att de kan göra sig förstådda på Svenska.
Det är som när man går till läkaren och man inte får ngt utbyte av besöket på grund av språkförbistringar.
På vissa positioner i samhället måste det väl i varje fall vara ett krav på att man kan Svenska.
5 kommentarer:
Jag håller helt med Dig om att det måste vara krav att kunna svenska ordentligt nör man har sådana jobb.
Samma sak när man är till akuten o den läkaren skickar en vidare. När man ringer o fråga om vad ska man göra det för så finns han inte kvar, var en AT-läkare. Kram
Får nog se över sin personal
Får nog lära sig svenska
Hoppas du mår bra
Helt självklart! Det måste ju vara ett absolut krav. Jag har själv råkat ut för detta med en läkare...Kramiz
... det hände mig i går när jag ringde Telenor fick prata med en annan person sen och allt redde ut sig ...
Skicka en kommentar