söndag 30 oktober 2011

Varför?

Så har vi normaltid igen.
Varför hålla på och ändra fram och tillbaka?
Jag ser ingen nytta med det.
Det kostar säkert mer än det smakar.
Alla klockor ställs inte om automatiskt.
På jobbet är hälften kopplade till den närbelägna skolans automatik. Det brukar ta ta långt fram på måndagsmiddagen innan de klockorna "rullar" rätt. Och hur blir det på måndag när skolan har lov?
Övriga klockor får vi så snällt ställa om själva.
Tänk vad mkt arbetstid det går åt till att bara ställa om klockorna. Till detta kommer att arbetstiden i många fall måste hanteras manuellt.
Jag märker också att våra patienter har svårt med omställningen. Den närmsta veckan kommer de att komma en timme för tidigt. Det är väl OK men på våren kommer de en timme för sent.
Som sagt. Det här kostar säkert mer än det smakar.

11 kommentarer:

Anonym sa...

+1. Skönt att veta att man inte är ensam mot sommartidsmaffian. Att du inte använder ordet "vintertid" i detta sammanhang ger ett extra plus! Vintertid har att göra med klimatet (snö och kallt) och har inget att göra med den "fjärde dimensionen" (tiden).

Carina Sjölund sa...

En av mina kollegor jobbade i natt, gissa om hon tyckte det kändes drygt??? Tur att jag slapp i alla fall :)
Kramen♥

ansepanse sa...

nej, jag har heller aldrig förstått varför vi måste hålla på med det här
kramar

Siita sa...

Jag vill ha samma tid året runt. Kram

attis sa...

Tycker oxå det är onödigt med denna sommar och vintertid. Vist är de söta de små liven. Hoppas allt är bra med dej. Ha det gott.
Kramen

Sand mellan tårna sa...

Stör mig inte särskilt mycket på att man ändrar klockan, varken åt ena eller andra hållet. Första dan kan det kännas i kropp och knopp, inte trött när man ska lägga sig och vid andra tiden är man trött lång eller iaf 1 timme innan läggdax men efter bara nån dag är allt som vanligt tycker jag.

Bertil Sundborg sa...

Ställa om klockorna = tidsvisande produkter (troligen hundra i ett normalt elektronikspäckat hem) två gånger om året är ju vansinne. Ändring förordas, dock ej av tiden !!!

Anonym sa...

Jag tycker också att det är helt onödigt. Å ena sidan gillar jag sovmorgonen nu på hösten, men å andra sidan hatar jag att dom knycker tillbaks den på våren... :-D

Lassekolja sa...

Ett antal av våra "Nya svenskar" bör istället uppmanas flytta FRAM tiden 1400år!?

Anonym sa...

Korkat och jobbigt ställa om klockorna. Focusera på syftet i stället: Att tidigarelägga arbets-schema, öppettider osv under sommar-halvåret. Ordnas enklast med scheman som innehåller tider
för sommar-resp vinterhalvåret. Det är så stor variation på tidhållning ändå av andra skäl än årstid, varför ändring av "tids-begreppet" inte är någon märkbar
hjälp för de flesta.

diana sa...

Jag tycker att vi borde slopa det nu. Fyller ingen direkt funktion.