fredag 15 juni 2012

Det får inte hända

Hela höftkulan opererades bort på en ung kvinna när det endast var en utväxt som skulle bort. Läkaren försökte sedan att sätta tillbaka kulan med plattor och skruvar. Tyvärr lyckades det inte utan i dag har kvinnan en konstgjord led.
Men hur kan en sk erfaren läkare göra ett sådant misstag? 
Enligt sjukhuset mår läkaren mycket dåligt efter vad som hänt. 
Hur mår då patienten?


Nästa patient fick sin sköldkörtel borttagen.Patienten hade förväxlats med en annan patient.
Livslång medicinering blev "straffet" för den patienten,


Själv skulle jag för många år sedan operera min handled och innan jag åkte in på operationsbordet kom en ung AT-läkare och hon skulle markera med tusch operationsområdet. Det var väl tur det för när hon började rita på min överarm så hojtade jag till. Hon ursäktade sig med att hon läst fel. Vad hade hänt om det varit en patient som inte var vaksam?



2 kommentarer:

ansepanse sa...

ja, uja vad som kan hända och händer inom sjukvården, stackars dem som drabbas av slarvet bara
kramar

Anonym sa...

hej! Det var jag som är den unga kvinnan och jag kan väl säga att jag mått bättre... Skönt att du gör reflektionen att de skriver att läkaren mår dåligt över sitt misstag, men nämner knappt mig... jätte tråkig historia men jag försöker rikta blicken framåt och tänka att jag kommer bli bra igen! tack för ditt stöd och hoppas du är bra i din handled nu!