onsdag 18 april 2012

Klarsynta

När jag gick i grundskolan hade vi en kille som hade behövt glasögon i klassen. Varför han inte hade några vet jag inte men han låg med näsan i boken när han läste.

Men det var då det.
 I dagens samhälle borde alla barn ha chansen till att läsa utan bekymmer.
Men kostnaden för glasögon sätter stopp för många barn.

Varför kan inte landstingen bekosta ett billigt alternativ till dessa barn. 
(En del Landsting går faktiskt in och tar en del av kostnaden.)
Eller är det så att kanske soc. kan gå in och hjälpa till. 
Likväl som de går in och hjälper de med dåliga tänder så att de kan äta och tugga.
Ett behovsprövat bidrag vore helt på sin plats.


14 kommentarer:

Charly sa...

mmmm jag känner till det problemet. Fick order av skolsyster i 6:an att kika på ögonen. Detta infade jag inte mina föräldrar om... gick o kisade länge länge och först i gymnasiet insåg jag själv att det inte gick längre samt att jag önskade mej körkort.... o det går ju inte att stanna på motorvägen för att läsa på skylten......
Kram LC

Maria sa...

Jag håller med dig! Min grabb har glasögon och när han var mindre fick vi några hundralappar i bidrag men det får vi inte längre.
Hans syn ändras och han växer så det blir ju nya glasögon typ varje år.
Det är inte billigt och jag förstår att det finns föräldrar som inte har råd som definitivt borde kunna få hjälp någonstans ifrån.

PS Ingen aning var fel svar ;)

Skruttmärtha sa...

Förr fanns det väl ett litet bidrag dom kunde få hjälp med till barnens glasögon.
Var en optiker som berätta för flera år sen för mej att man kan fråga efter kampanjbågar. Det är inga fula hitta ett par fina i titan men i fel färg.

Anonym sa...

Hej du,,Håller med dig,,glasögon borde inga i hjälpmedelsystemet,liksom rullstolar och kryckor...
Nu börjar molnen hopa sig,kan vara bus på gång..Haé Kram.

Lisbeth sa...

Har inte läst din blogg på några dagar och slås nu över vad den är speciell på sitt sätt. En härlig blandning som framför allt väcker mina tankar. Lite besviken blir jag på mig själv som inte engagerar mig mer i det aktuella som är stort i sin litenhet. Jag ska bättra mig
Ha en bra dag

Sassa sa...

tycker man egentligen borde bekosta laser för alla som kan få det, är ju när man tänker efter inte mer konstigt än att man bekostar operationer för andra problem?

Siita sa...

Hejsan. Det fanns o finns än sådana som inte vill ha brillor på sej. Linser är nu ett alternativ, men det fanns inte förr. Kram

Veiken sa...

Ett av mina barnbarn har kostat sina föräldrar massor av pengar för att han ser så dåligt!
Det skulle suttit fint med lite subnevtioner :) Kram

Anonym sa...

Hej du,,ja vi grattar dom på pallen,,kommer snart en ny som ska ramas in..Haé Kram.

ansepanse sa...

nog borde det finnas något bidrag att få, det trodde jag att det gjorde, eller är det så att det har funnits och det har tagits bort?
kramar

Tomtan sa...

SV; ja tror att de betyder att du inte ska va ledsen för att du missar målet för du kanske träffar ett bättre mål...

Anonym sa...

Ja jag gör så gott jag kan,,men dom är envisa dom förbannade virusarna..Haé Kram.

Sladdertackan sa...

Jovisst är det en rättighet att se så bra som möjligt, men som ung kanske man inte vill ha glasögon. Jag ville i alla fall inte utan kisade mig genom skolan ...

Mita sa...

Nog borde det finnas hjälp att få för dom som inte har råd att införskaffa glasögon till sitt barn. Alla måste ju få ha samma rätt att kunna läsa..
Kramen*