torsdag 21 februari 2013

Omfördela resurserna

Så galet förslaget är att vi ska höja pensionsåldern. 
Visst blir vi äldre och det kostar att ge oss pension men är det då inte bättre att de yngre kommer ut i arbetsmarknaden och att pengarna som skottas in där övergår till de äldre.
Till syvende och sist så kommer de pengarna från samma kassa även om det sägs att det är .två vitt skilda kassor.

Att vi blir äldre och äldre betyder ju inte heller att alla är friska nog arbeta. Utan det är kanske med hjälp av mediciner som de äldre hålls vid liv länge.

Vi måste kunna ge de äldre pension medan de är så friska att de kan njuta av pensionsåren. Scenariot jag har framför mig är att jag går omkring på jobbet med hjälp av en rollator. 

Hualigen - hemska tanke


DN   AB  1  2

2 kommentarer:

Mats Nyström sa...

Inte en tanke på oss som sliter hårt i vård och andra serviceyrken. Själv är jag brevbärare och känner mig färdig för pension redan nu, jag är 50!Kroppen klarar inte hur mycket som helst. Men utredare och politiker som sitter på röven hela dagarna tänker inte längre än till sin egen person!

Siita sa...

God morgon. Skönt att vara hemma, fler skulle göra som jag. Gå tidigare medans man orkar. Kram