måndag 18 mars 2013

Rätt eller fel beslut?

De mänskliga rättigheterna är bestämda av FN. 
Vi är så att säga ålagda att följa dem.
Men det betyder inte att vi ska öppna våra gränser utan snarare mer att vi människor har lika värde. 
Och att vara fria och lyckliga.
En av rättigheterna är rättigheten till utbildning.  
Varför då inte ge flyktingbarnen gymnasieutbildning när de är här?
Det bästa sättet är ända att ge biståndet i deras hemländer så att det kommer många fler till del.
Tjejerna i dessa länder får ofta ingen utbildning alls.

I dag kom jag genom mitt arbete i kontakt med en 11-årig pojke som kommit hit som ensamstående.
Genast tänkte jag på vad som kan ligga bakom att låta sitt barn åka långt bort.
Hur mkt smärta ligger inte bakom ett sånt beslut.

Papperslös eller ej. 
Beslutet att fly kan inte vara lätt.  

4 kommentarer:

Veiken sa...

AMEN! Det finns så mycket tragik och sorg bakom dessa barn! Kram

Anonym sa...

Det finns 2 miljarder sådana barn till i världen, skall alla få komma hit? Eller måste man sätta en gräns?

Siita sa...

Jag skulle aldrig släppa iväg min unge någon längre väg. Ha det gött. Kram

Anonym sa...

Det är en myt att ensamkommande flyktingbarn skulle vara just barn. De allra flesta är i övre tonåren, men antagligen äldre då inga ålderstester utförs. Benämningen papperslös syftar på människor som inte har asylskäl och alltså inte är flyktingar per definition. Många missuppfattningar i denna debatten.