fredag 12 juli 2013

Mer språk eller fler språk?

Kinesiska är ett onödigt språk att lära.
De kineser vi kommer att komma i kontakt med kan alla Engelska.
Det är bara att inse att Engelskan är det världsspråk som används.
Trots alla dessa människor som har Kinesiska som modersmål.

Hur många är vi inte som läst både Franska och Tyska i skolan.
Har vi haft nytta av det?
Nix , dit vi ofta åker är det Engelskan som används som språk vid kontakter.
De flesta av oss kan inte de språk vi lärt och som vi lagt ner massor av skoltimmar på.
Vad jag ofta hade önskat vore att mina Engelskakunskaper hade varit större.

DN  AB

6 kommentarer:

Marie sa...

Fast nog hade det varit kul att kunna en massa olika språk!
Helst dom ovanligare. Tänk vad man kunde gjort folk förvånade...
Kram

Gustav sa...

Med din logik borde vi även slopa Franska, tyska och spanska i skolan. De människorna du kommer i kontakt med kommer ändå kunna prata engelska.

Lägg därtill alla andra ämnen du läst som du inte använder till vardags... Inte många kvar när vi rensat klart!

Se det istället så här: Fler och fler kineser kommer komma hit. Fler svenska företag kommer handla med Kina, det råder inga tvivel. Självklart ska vi uppmuntra alla intresserade att skapa sig ett försprång.

Ama de casa sa...

Och jag skulle vilja lära mig spanska ordentligt. Av nån anledning...
:-)

Yvonne ♥ sa...

Mitt andra språk har jag haft stor nytta av nämligen teckenspråk Det är inte internationellt men man förstår varandra bra för det är ett bildspråk..............Ja man ska vara rädd om sina fötter ,man får bara två.. Kram!

Veiken sa...

Språk är makt! Jag hade förståndiga föräldrar så jag tragglade i mig några extraspråk och några är jag hyfsat bevandrad i - jag skulle vilja kunna mycket mer. Kram

inga johanson sa...

Jag har lärt franska och tyska i skolan och har haft stor nytta av det, dessutom har jag haft möjligheten att i sena tonåren lära esperanto utanför det rigida skolsystemet. Detta språk har jag haft mest nytta av.
lyssna på Bodo Wartke:
http://www.youtube.com/watch?v=dPXQXUg8YmE