lördag 10 augusti 2013

Fel mat för min "ras"

I SvD  diskuteras vilken mat som är människans bas.

Hur fungerar vår matsmältningsapparat med en massa nya matvaror.
En matsmältningsapparat som utvecklats under årmiljoner och som fungerar på samma sätt som för 100 000 år sedan.
Vitt mjöl tex är en nyare "uppfinning" som bara har ca 120 år på nacken.
Man kan också läsa att folkarter har olika behov. I Arktis äter man ca 90% animaliskt fett och bara 10 veg. kost. I Tropikerna är det 20% animaliskt och 80% veg. som gäller.

Om jag tillhör "rasen" som ska ha mkt animalisk mat och äter vegetariskt så kanske jag inte mår så bra.
Eller så tvärt om.

Läser också att växter  skyddar sig med olika "gifter" för att slippa bli uppätna.

Det bästa är att äta mat som liknar vår ursprungliga mest.
Dit hör inte bröd och mjölk.

Kan tänka mig att det är samma sak som med hudfärgen.
Evolutionen har gjort så att vi har rätt hudfärg på rätt ställe.
Läste också en gång att eskimåerna hade korta knubbiga fingrar för att kunna hålla värmen i dem.









3 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Hmm... jag borde också fötts med knubbiga korta fingrar eftersom jag fryser så lätt :)

Sv: Här säger vi pären om potatis, så jag vet inte... kanske delar vi det med Skåningarna :)

Ama de casa sa...

Ja, vi äter oftast helt fel. Som jag nu på resan - på tok för många cookies. Men dom är ju så goda...
:-)

Veiken sa...

Det är mycket man skulle undvika ....men vi använder vårt förstånd på annat sätt! ;) Kram