fredag 18 oktober 2013

Två samtal

CSN har svårt att hinna med sina utbetalningar och handläggarna ska nu inte kunna nås då de ska arbeta i fatt sig.
Jo tack, det märktes.
Dottern var en av de som kom i kläm.
Jag hjälpte henne med att ringa och hamnade först hos en handläggare som inte visste vad han pratade om.
Detta plus att han hade svårt att förklara sig på Svenska gjorde att jag ringde upp en dag senare.
(Hade jag fått samma handläggare då hade jag lagt på luren.)
Nu hamnade jag hos en Skånsk kille som hjälpte till att rätta till det som gått fel.
(Kanontrevlig dessutom.)
Skånskan är det absolut inga problem med att förstå. Det är ju bara en svensk dialekt.
Om nu det är fler som gör som jag så kanske handläggarna får ta emot två samtal i varje ärende.

Det är jättebra när det finns kompetens  i flera språk hos handläggarna.
MEN först och främst måste de kunna Svenska på ett begripligt sätt.
Jag kan ju också säga att jag genom mitt arbete inte har några problem med folk som bryter men säger de tex tidigare när de menar senare så är ngt galet.


SvD  DN  AB  Skånskan

Inga kommentarer: