onsdag 4 december 2013

Vilket erbjudande!

Svart ute och det ösregnar.
Inget roligt alls.

I går fick jag ett erbjudande som jag tackade nej till.
Telefonen ringer och när jag svara med mitt namn är det en gubbe i andra änden.
Troligtvis lyssnar han inte alls på vad jag svara utan börjar genast babbla på.
Han skulle köra ner till Malå och undrade om jag ville hänga på.
Jag försöker förklara att han nog ringt fel och att jag bor i Jönköping.
Han lyssnar fortfarande inte utan fortsätter med sitt.

Till slut får jag stopp på honom och förklarar ytterligare en gång att Malå är upp för mig och om han ska hämta mig får han köra många mil söderut först.

Efter att jag pratat med honom kom jag på alla de gånger vi ringt och kallat patienter och hamnat hos gamla människor som inte pratat med någon på flera dagar.
De blir så glada när vi ringer även om vi ringt fel. Ibland kan samtalet bli ett terapisamtal med en ensam människa. 

Mitt råd idag.
Har ni en anhörig som sitter ensam.
Lyft på luren och slå en signal.


1 kommentar:

Siita sa...

God morgon. Sådana samtal när man ringt fet hade jag med för några år sedan. Hamnade hos en gammal tant som inte ville sluta prata. Kram