söndag 16 mars 2014

Det var bättre förr

Oredan ökar i klassrummet.
Störiga elever gör att övriga elever inte kan ta till sig undervisningen.

Det var allt bättre förr då OBS-klasserna fanns.
Klasser där de störiga eleverna kunde gå.
Förlorade elever?
De kanske är förlorade redan innan och i mindre grupper kunde de kanske få annan hjälp.
Det låter tufft men:
Det är kanske bättre att ha en förlorad elev mot en hel klass.

Jag hörde om ett förskolebarn som var fysiskt aggressiv och gav sig på de andra barnen.
I dag kan personalen inget annat göra än att ha stenkoll på barnet.
Vad händer den dagen barnet har en sax i sin hand när hämningarna brister?

Kommer det här barnet att bli ett "störigt" barn i skolåldern.
Och vilka fysiska resurser finns hos barnet då?

När de störiga momenten tar tid från undervisningen för jämnan är det dags att reagera.
(En gång är ingen gång)
Men vissa riktlinjer måste finnas och även åtgärder som sätts in om eleverna inte "lyder".
Dessa barn måste fatta att deras beteende  inte kommer att fungera i arbetslivet vad det lider.
Och samtidigt så vet vi att de inom en framtid blir våra arbetskamrater.
Kommer de att ha växt till sig eller kommer vi att få "störiga" jobbarkompisar?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Billigare halvera alla barngrupper på dagis och i skolorna.....än vänta tills de vuxit upp

Siita sa...

Hoppas kan man göra att dom växer till sej med åren. Kram

Sassa sa...

Fattar inte varför man ska vara så extremt jävla rädda för att särskilja barn efter behov?
Helt okej att privatisera och skilja dem efter deras föräldrars värderingar och plånböcker, Men inte okej att skilja på dem för att barnen har olika behov?

Sassa sa...

Fattar inte varför man ska vara så extremt jävla rädda för att särskilja barn efter behov?
Helt okej att privatisera och skilja dem efter deras föräldrars värderingar och plånböcker, Men inte okej att skilja på dem för att barnen har olika behov?