fredag 18 juli 2014

I Barnarpsskogen

Inte långt hemifrån hittar vi den här fina blomman

Nattviol.
Hoppas att den även i år får stå orörd.

Om nu nattviolen är unik så är inte den här växten det.


Våra skogar har många olika sorters mossa.
Men den här är fin. 
Om man förstorar bilden upptäcker man en mängd av stjärnor

Fina promenadstigar finns det gott om runt om i bygden.


Tar man sig uppför här kan man checka in.


Lite ätbart.
Gott bl.a. i sallader.
Men med försiktighet på grund av att Harsyran innehåller mycket oxalsyra.

Harsyra kallas också för Skogens barometer.
Bladen fälls ihop när regn är att vänta.





7 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är naturen vacker runt om oss.
Har oxå sett Nattvioler i år.
Var dock ett bra tag sen jag gick runt Läsäng som är en favoritrunda annars.
Ha de bra
Anette o Collien Tessie o lilla Saga.
Ps vi ses säkert i kantarellbackarna.

Jenfan75 sa...

Otroligt vackra bilder

Ama de casa sa...

Så fint! Tack för promenaden jag fick samtidigt som jag vilade min fot ;-)

A-K.S- Dagdrömmaren sa...

Vilka fina bilder. Jag tycker det är så mysigt med naturbilder.

yvonne sa...

Vi har också så fina stigar i skogen 50 m från där vi bor.. Kram!

Veiken sa...

Nattviol är en del av min barndom. Vi gick upp på en höjd som kallades Åsen och där växte dom och doftade så gott, när sena kvällen kom. Det är så härligt att ge sig ut i naturen och har man allt det härliga inpå knuten är man lyckligt lottad! :)

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

HArsyra är gott. Tror inte man får i sig så jättehöga doser med oxsalsyra om man inte vräker i sig klövern.

Det finns en grönvit nattviol också, det är en orkidee. Dom är väldigt lika varandra. Har såna här hemma.

Men jag har inte en enda promenadstig, det är bra skog där jag bor och någon djurstig kan dyka upp ibland.

Ha det bra i sommarvärmen :)