tisdag 3 februari 2015

No, nada, nix eller vad?

Nu var måttet rågat.
Jag är så förbaskat trött på alla dessa tiggare.

Det är faktiskt konstigt att de alla har ett dödssjukt barn där hemma som behöver vård.
På en skylt häromdagen läste jag tom med att de behövde bidrag till hjärtbyte.

Idag kom Råslätts tiggare in i vårt väntrum och tiggde pengar.
Hon kom fram till luckan och höll fram sin mugg.
Bambino sa hon och måttade in ca 5 stycken i olika höjd.

Mitt svar?

No ,no. no.

Då höll hon fram ett telefonnummer och ville låna telefonen för att ringa.

Mitt svar?

No, no, no

Inte vet jag vad nej heter på Rumänska men inte vad det no för hon fattade nada.
Hon fortsatte och pekade på min telefon.
Hon ville ringa sin bambino.

Mitt svar då var
Only hospital och sen pekade jag på dörren.

Nu kom hon sent på dagen och väntrummet var tomt.
Jag kunde se synen framför mig där hon hade gått rummet runt till våra patienter och hållit fram sin mugg.

I vårt kontantlösa samhälle måste det bli svårare och svårare att tigga pengar.
De får skaffa sig en betalkortsterminal för att få ngt bidrag av mig.





4 kommentarer:

siitawelamsson sa...

God morron. Ja inte en krona ska dom få av mej heller. Har sällan kontanter. Men dom sitter överallt här i stan med. Tur vi ingen affär har i byn då satt dom väl där med. Kram

TantGlad sa...

Ja man är så less på detta tiggeri. Överallt står dom. Jag tror inte det är så synd om dem. Istället för tigga kan dom väl gjöra nå nytta.
Nä jag ger inga pengar till sånt.

Kram till dig .

Maria sa...

Dom som sitter och tigger måste ju få pengar av några, inte av mig. Det satt en utanför Ica härom dagen insvept i en stor filt, ja jag fattar inte varför dom står ut.
Önskar dig en skön helg/kramen

Melody and M.E sa...

Om ingen ger så skulle de inte sitta utanför varenda butik, så med andra ord måste det finnas ganska många som ger. Fick jag bestämma skulle alla tiggare bort från gatorna. Det måste gå att hjälpa dessa människor på något annat sätt, i deras egna länder.
Ingen människa kan må bra av att behöva sitta på våra gator och förödmjuka sig själva genom att tigga.
M.E