onsdag 21 september 2011

Lobbying för Tyska?

Undersökningar visar att företagen vill att vi ska lära oss Tyska i skolan.
Undrar om det är många äldre som sitter i styrelserna som tror att Tyskan är så viktig. Det var säkert så en gång i tiden.
Själv läste jag Franska  7-9  + de första två åren på gymnasiet. Har inte haft ngn nytta alls av mina Franskkunskaper. Kan kanske bero på att jag aldrig satt min fot i Frankrike.
Under de 3 år på gymnasiet läste jag Tyska. Ingen nytta av det språket heller. Beror säkert på att Tyskarna är väldigt duktiga på Engelska.
Innan vi åkte och hämtade sonen pluggade jag Spanska.  Och se där fick jag till ett språk som jag hade nytta av.
På jobbet hade jag säkert haft nytta av div. språkkunskaper.
Just nu är det Somaliska + Arabiska. En period var det Kinesiska och en period Albanska. Det beror helt på vilka flyktingströmmar som kommer hit.
Det viktigaste är att Vi kan Svenska + att våra Engelskakunskaper är goda.



DN   SvD

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt!

Mita sa...

Håller också med, tråkigt nog så är det otroligt många barn och ungdomar som kan svenskan alltför dåligt..
Kramiz♥

Anonym sa...

Förstår hur du tänker. Men det beror ju också till viss del var man hamnar i arbetslivet. Hamnar man i näringslivet så kvarstår faktist faktum att Tyskland är vår allra största handelspartner både vad gäller import och export. Jag är ingen 40-talist...men jag har finns i näringslivet och ser behovet av tyskkunskaper varje dag. Det är ingen propaganda det är ett skriande behov...fasktist.

mvh
Anna

Anonym sa...

Jag önskar att jag hade läst spanska på den tiden som det fanns plats för nya saker i huvudet och hjärnan inte hade omvandlats till teflon...

Hoppas det går bra för din pappa!
Kram