onsdag 18 januari 2012

Vill ha mer

Lärarförbundet lägger ett lönekrav och menar på att lärarna borde ha 10 000:- i lönelyft.
Det kommer de som alla förstår inte få.
Men visst är det konstigt att bara för att man arbetar inom kommun eller Landsting så ska lönerna hållas nere.
För annars skulle skattebetalarna få betala för det.
Men vadå! Inte ska vi straffas för att vi valt fel arbetsgivare. Det är vi anställda som får betala med våra dåliga löner.
Hela frågan har plötsligt blivit de anställdas problem. Vore det solidariskt hade alla skattebetalare fått dela på bördan.
För ingen kan väl anse att vi inom skola,vård eller omsorg är överbetalda.
Tvärtom. De åren som många gått på högskolan ger inte den lön som de rätteligen skulle ha.


4 kommentarer:

Elev på nytt sa...

Alla lärare jag känner har en ledig dag i veckan. De flesta slutar dessutom tidigt en eller flera dagar i veckan så de får tid över att gå ut med kollegorna och ta en öl på afterwork eller en fika på något av våra moderna kafferestauranger. Dessutom vägrar de lärare jag känner att ha kontakt med föräldrar utanför föräldrarnas arbetstider. Föräldrarna måste således ta ledigt från sina arbeten för att kunna prata med sina barns lärare.
När det gäller lärarnas löner så var de en gång i tiden lika med de löner som andra med jämförbar utbildning hade. Eftersom lärarna hade långa lov så fick de bara lön under terminstid och semesterersättning för en del av loven. Eftersom en del lärare hade svårt att lägga undan pengar till den del av loven då de inte hade lön bestämdes det att lärarnas löner skulle slås ut på tolv månader. Därefter ser det ut som om lärarna har lägre löner än andra, men då jämför man med de som arbetar full tid - inte med deltidsarbetande! För inte så länge sedan avstod dessutom delar av lärarkollektivet lön till förmån för förskollärare och lågstadielärare. Därför ser det ut som om gymnasielärare och högstadielärare har låga löner. Men detta har de ju själva avtalat om!
Jag har inget emot om lärare får högre lön, men då anser jag att de måste ta tillbaka det de gett till andra samt att de måste arbeta full tid. Lärare skulle ju kunna få samma semester som andra grupper och under övrig ledig tid förkovra sig genom att delta i vidareutbildning eller genom att vara vikarier när andra kommunanställda har semester eller är sjuka. Idag finns det så många barn som skulle behöva stöd av en vuxen från det att skolan stänger för dagen till det att föräldern/föräldrararna kommer hem. Varför inte utnyttja lärarna i verksamhet efter skoltid?

Mita sa...

Ja så är det,och kommer nog alltid att förbli tyvärr,om inget radikalt händer??
Kram♥

Siita sa...

Ni är inte ensamma, vi har med så dåligt betalt. En firma i Karlskoga som har liknande uppgifter som oss har 15 000- 20 000 mer /måndad. Kram

Tomtan sa...

Att arbeta med människor är inget värt!!!! Skruvar jag under huven på en bil så har jag mer betalt! Åker jag till Norge och skalar bananer har jag mer betalt!!!! Och de värsta är att jag har nått mitt lönetak och jag har 20 år kvar till pensionen!!!