söndag 17 juni 2012

Bra val?

Frisktandvård är ett begrepp som finns i hela Sverige. 
Det fungerar som en slags försäkring och Avtalet kan tas med i hela Sverige.
Jag har tecknat åt mina barn och betalar tom deras avgift. Bara för att jag vill att de fortsätter gå regelbundet till tandläkaren. Nu har barnen fina tänder. De har aldrig haft några hål etc. Men man vet aldrig.


Det är som vilken försäkring som helst. Man har Villaförsäkring ifall olyckan är framme.


Det skulle bli billigare om Frisktandvården kunde få del i högkostnadskyddet från F-kassan. Speciellt för de som betalar högre premier. (Premien är satt efter det tandstatus man har.)


I västra Götaland har "ungdomarna" gratis tandvård till 23 års ålder.
Landstinget där plockar till sig deras Allmänna Tandvårdsbidrag på 300:-/år och kallar ungdomarna för gratis vård. På det sättet kan alla de ungdomarna fortsätta gå till tandläkaren regelbundet och ingen behöver säga nej pga ekonomiska skäl.
 Något för övriga Sverige att ta efter?



5 kommentarer:

Siita sa...

Det vore nog bra om hela riket hade samma regler. Kram

Siita sa...

Det vore nog bra om hela riket hade samma regler. Kram

Siita sa...

Det vore nog bra om hela riket hade samma regler. Kram

Anonym sa...

Håller med dig,,Det är ett bra val,,tandvård kan bli dyrbar...
Jag har varit i Uppsala sen i går,regn,regn hela tiden,,så även nu på Fm då jag körde hem,,regn regn,inte kul bilväder..Haé Kram.

Anonym sa...

Fast alla som skriver på avtalet blir blåsta, betalar för mycket och riskerar att bli underbehandlade. Folktandvården tjänar massor på detta.