lördag 28 december 2013

De är ju överallt.


Jag brukar inte ge tiggarna som ligger utanför varenda affärsentré något.

Professor Bo Rothstein i Göteborg tycker att vi ska förbjuda gåvor till tiggare.
Jag kan faktiskt förstå hans resonemang. 
Genom att ge visar vi att vi accepterar att de är i den situation de är.

Här i Sverige lever de inte ett människovärdigt liv. 
Deras sk. kåkstäder inbjuder varken till värme eller vatten.

Varför inte genom EU kräva att den Rumänska staten tar itu med problemet i deras hemland.
Dessa familjer som nu är splittrade skulle må så mycket bättre om de  fick tillgång till utbildning och arbete i hemlandet.

Lite hjälp till självhjälp skulle faktiskt vara med humanitärt än att låta dem fortsätta vara en andra klassens EU-medborgare.




DN   AB  SvD 1  Skånskan

6 kommentarer:

Mita sa...

Jag ger inget heller till tiggarna. Jag är hårdhjärtad och tycker inte ens synd om dom. I somras fanns det tiggare överallt här. Sen fick jag se dom samlade på gräsmattan vid Statoil macken. Två stora fina bilar hade dom,och där satt dom och grillade och hade väldigt glatt och trevligt som det såg ut.
Men visst, det finns tiggare som verkligen har det knapert.Men dom borde få den hjälp dom behöver därifrån dom kommer. Det är inte Sveriges ansvar...
Kramar♥

Veiken sa...

Jag håller fullständigt med.... Tiggeri är inget som driver människan vidare. Vi har på flera håll ute i världen blivit tillsagda att inte ge tiggare något. Då går dom inte vidare eller försöker ta tag i sina liv. Dessutom tillhör frågan inte Sverige, utan de länder dom kommer ifrån. Där måste insatser ske i form av utbildningar och annat. Alltså, förbjud tiggare från andra länder att sitta i våra gathörn och sätt press på exempelvis Rumänien och de länder som tiggarna kommer ifrån.! Kram

Siita sa...

Ger aldrig något här heller. Skicka hem dom ist. Kram

znogge sa...

Håller med till 100%! Det gagnar inte någon på något vis. Det ligger en del i att se vem som "äger problemet" och det gör inte Sverige i detta fall.

yvonne sa...

Håller med dej! Här brukar en dam stå och sälja de hemlösas tidning utanför konsum.Jag har ofta funderat hur hon kan ha råd att röka!!Jag har också funderat om att fråga henne om jag kan gå in och köpa en bulle till henne,för jag undrar så vad svaret hade blivet! ...Kram!

Melody and M.E sa...

Jag förstår professorns tanke bakom hans resonemang, men tvivlar på att det finns resurser i samhället att ta hand om alla dessa människor som inte har en värdig tillvaro. Det kan inte finnas något mera förnedrande än att sitta på gatan och tigga...
Det hände att jag ger en slant, men jag vet samtidigt att det inte hjälper på sikt.
Kram M.E