torsdag 28 juni 2012

Tvetydigt

Gömda avvisade personer ska ha rätt till nödvändig vård som inte kan anstå.
Jag kan förstå att vi av humanitära skäl inte kan avvisa livsnödvändig vård.


Samtidigt kom i går en ny lag som gäller utlänningar som fått avslag på sitt uppehållstillstånd.  Från och med Söndag ska det ses till att de lämnar landet. Först får de 2-4 veckor på sig att lämna landet själva. Sen blir det avvisning.
Detta borde betyda att vi inte kommer att ha så många gömda personer i Sverige.
Hur gör jag då som privatperson/vårdanställd om jag upptäcker en gömd flykting?
Vi behöver tydliga riktlinjer hur vi förhåller oss till dessa personer.
Barn tar vi redan nu om hand gratis. Vuxna får i dagsläget betala fullt pris såvida de inte är asylsökande.





DN  1   AB  1  SvD   1

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det gör mig ledsen när jag läser ditt blogginläggg. För, frågan om vad du ska göra tyder på att det är viktigare att "göra rätt" enligt de lagar/regler som våra auktoriteter bestämt, än att se det som en mänsklig sak. Eller tolkar jag dig fel? Om jag tolkar dig fel, så är mina förslag, på vad göra: om du har möjlighet, se om du kan hjälpa personen i fråga på något sätt. Personen du träffar är, i alla avseenden, sannolikt i en långt mer utsatt situation än du själv. Jag blir ledsen när jag upptäcker att detta inte är det första som många människor kommer att tänka på. Tack för ordet.

Anonym sa...

Jag blir ledsen av att staten stiftar en lag som säger att man skall resa ut när man fått avslag men så stiftar vi en annan lag som ger förmåner till de som struntar i den första lagen.

Anonym sa...

Problemet är väl NÄR det handlar om livsnödvändig vård. Det vet man ju knappast när man söker vård,och skall den enskilde läkaren avgöra det, eller? Efterlyser tydligare lagar o regler. Hälsningar Marielle

Anonym sa...

En person som uppehåller sig i landet på olagliga grunder ska inte belönas med vård som bekostas av landets medborgare. Om man har kommit till Sverige och anser sig vara flykting är det bara att kontakta närmsta myndighet och söka asyl. Får man avslag betyder det att andra har mer behov av hjälp. Vår kapacitet att hjälpa utsatta människor är begränsad, vare sig vi vill eller ej. Låt oss därför hjälpa de som behöver hjälp, dvs de som fått sin asylansökan prövad och fått uppehållstillstånd då de bedömts ha flyktingstatus.