söndag 25 november 2012

Vad är livet värt?

Kläder är en vara som inte är dyr.
Men våra billiga kläder produceras ofta av arbetare som arbetar under dåliga villkor.
Än en gång har en stor olycka inträffat med många döda.

De här arbetarna har offrat sitt liv för att vi ska få billiga kläder.
Jag kan tänka mig att de i stort sett är inlåsta i fabrikerna. 

Vi måste kräva att våra kläder produceras i säkra miljöer och att arbetarna får skäliga löner.
I slutändan kanske det blir så att vi får igång en produktion här i Sverige igen.

8000 är vad offrens familjer får för att deras anhöriga dött i katastrofen.
Bara det säger hur mycket de här personerna värdesätts av sin arbetsgivare.

DN   Svd

5 kommentarer:

Siita sa...

Nej fy, det visste jag inte. Kram

Fenixmonas sa...

Ja, en del arbetar under vidriga förhållanden. Jag köper mina kläder i Turkiet men vet ju inte hur det går till där...Kramiz

Anonym sa...

Jag skall göra det DN konsekvent vägrar, jämföra. Men innan jag gör det skall det sägas att det som hänt är fullkomligt fasansfullt och till stor del HMs, ZARAs och andra klädbutikers fel. Nu kommer jämförelsen, 8 000 kr i Bangladesh motsvarar 676 000 kr i Sverige i köpkraft. Så med det sagt har familjerna lovats en ansenlig summa. Men som sagt det som hänt är en tragedi, men DN behöver inte göra 8 000 kronor till en struntsumma för det!
Kollmar, 19:45, 25 november 2012
--
Hej, kKolla gärna fakta! Vad får din familj om du dör på jobbet?

starling sa...

Det är hemsk hur det får gå till. Starling

Matilda sa...

Det skrämmande är att det inte är första gången och det är nog inte sista gången heller de här stora allvarliga olyckorna händer. Hur många olyckor ska behöva ske innan det sker någon rättvisa här i världen?