lördag 26 oktober 2013

Är kvinnan smutsig?

Vi kvinnor måste stå på oss.

Och vi måste stötta kvinnornas kamp i de länder där vi inte är lika mkt värda som männen.
Saudiarabien t.ex hotar nu kvinnor som vill köra bil.
Ställer de upp i den planerade demonstrationen för att få rätt att köra bil kan de förväntas att bli bestraffade.

Det sitter en massa religiösa gubbar och bestämmer i de länderna.
Helt indoktrinerade av Islam och Koranen har de bestämt av vi kvinnor är andra klassens medborgare.

Många av de männen som kommer därifrån tar med sig seder och bruk hit till Sverige.

Jag är trött på att de inte ens kan ta i hand när man sträcker fram handen för att hälsa.
 I stället får man en nedlåtande blick.

Jag är trött på att höra att en kvinna som har mens är smutsig.

Alla kan inte bo på Island som är bästa platsen om man är kvinna.
Men de här är de sämsta

127. Saudiarabien
128. Mali
129. Marocko
130. Iran
131. Elfenbenskusten
132. Mauritius
133. Syrien
134. Tchad
135. Pakistan
136. Jemen

Ser vi någon gemensamt nämnare?


DN  1   AB  SvD

3 kommentarer:

Ma sa...

Jag tycker mig se att dessa länder har något mer gemensamt. De ligger i en zon där det förr producerades mycket olja och de är ofta i krig med både varandra och sig själva. Tyvärr är det sant att de som invandrar därifrån många gånger tar med sig sina sedvanor hit och detta är många gånger väldigt problematiskt. Även jag är trött på fasoner som Du beskriver..

Anonym sa...

Vet fasen inte vad som gäller de andra länderna men Syrien borde verkligen tas bort från den listan. I Syrien har både kvinnor och män samma rättigheter. Åtminstone de delarna som regeringen är i kontroll av. Kvinnor jobbar som framstående forskare, finns inom regeringen, FÅR köra bil och göra i princip samma saker som män. Väldigt orättvist att du pga. din okunnighet lägger in Syrien på samma lista som Saudi Arabien. Du kunde lika gärna ha lagt Sverige i den listan. Så långt från verkligheten är den om Syrien får finnas med på den. OBS. Jag är av svensk härkomst och har ingen anknytning till Syrien.

Aurora sa...

Som svar till Anonym. Listan är inte min utan det är en stor undersökning som gjorts av WEF. Syrien kanske är långt fram på vissa punkter men eftersom de hamnade i slutet på listan så ligger de sämre till på andra sätt.