fredag 8 november 2013

Patientuppfostran behövs

Ibland känner jag för att lära våra patienter ett och annat.
Här kommer lite tips.

  • Vänta inte med att söka för akuta besvär till strax innan mottagningen ska stängas och insistera då inte på att du måste ha hjälp på stört.
  • Kom inte för sent till den bokade tiden.
  • Och bli inte arg på personalen om du inte får komma in vid för sen ankomst.
  • Skäll inte på personalen om besöket kostar mycket. Vi har inte satt priserna.
  • Förstå att personalen har ett annat liv också och inte kan arbeta dygnet runt.
  • Det är aldrig tandläkarens som är anledningen till att du aldrig har hål. Det är du själv.
  • Tro inte att vi kan trolla och göra det omöjliga. 
  • Det blir dyrare att bara gå till tandläkaren när det gör ont. Laga ett litet hål som inte gör ont är betydligt billigare än att rotfylla.
  • Sist men inte minst. Se om era tänder själva. Det är bästa hjälpen. 

4 kommentarer:

Tomtan sa...

Jag anar att du haft en mindre bra dag på jobbet :D Men du har alldelels rätt!!!
Trevlig helg!

Veiken sa...

Jättebra inlägg! Det är ju det där med egenansvar som många tyvärr har glömt!
Jag har glömt att fråga hur din son har det! Bra hoppas jag! Kram

Ma sa...

Jag tillhör de där som sällan brukar ha hål. Däremot finns det andra åkommor typ tandsten som måste tas bort. Men det helt rätt att det kostar mera att bara gå ibland. Numera har jag frisktandvårdsavtal och tycker det är jättebra...

Mita sa...

Man måste ta ansvar för sina tänder,med dålig tandhälsa mår man inte bra över huvudtaget...
Kramar**