tisdag 24 december 2013

Mina funderingar

Under tiden övriga i huset sover läser jag nyheterna och begrundar vad jag får till mig.

Julen är föränderlig. Traditioner försvinner och nya tilkommer.
Och under tiden en del frossar i Julklappar har andra det svårt att få mat på bordet.

Kan vi fortsätta med vårt slit och släng samhälle?
Om vi gör det måste vi fixa till fler jordklot.
Det enda vi har räcker nämligen inte  till om vi inte bromsar upp.
Återvinning och dela på tjänster är kanske vad som gäller i framtiden.

Men om vi nu bromsar så kommer andra problem till dagen.
Hur går det med våra arbeten om vi inte kommer behöva producera  varor?
Kan det kanske rent ut av ge upphov till nya jobb.
Någon måste kanske vara spindeln i nätet när man tex ska dela bil.
Hyra ut sin lägenhet i stället för att ta in på hotell.
Det måste kanske till en logistikfunktion om allt ska fungera.
Framtidens jobb - logistiker inom återvinning?


DN  1

3 kommentarer:

Siita sa...

God morgon o God Jul. Dina tankar tål att funderas på. Kram

Melody and M.E sa...

De tankarna brukar jag också ha...
Speciellt i sådana här tider när vissa frossar i överflöd och andra svälter på vår jord.
I dag är det dock jag som står för logistiken ska fungera här i huset!
En riktigt GOD JUL önskar
M.E och lilla Melody förstås!

Gilla sa...

Du har verkligen rätt i dina funderingar.

Men problem, kan ju se olika ut. Vårt är ju för tillfället att översvämningen i källaren har gjort att vi fortfarande inte har nåt vatten. Hoppas att det ordnar sej till slut.

Så önskar jag den en riktigt God Jul.

Kram/Gilla