onsdag 1 januari 2014

Hett om öronen?

Brandkåren här i Jönköping har det hett om öronen idag.
2 bränder har utbrutit i flerfamiljshus med bara några timmars mellanrum.

Den sista är ännu inte under kontroll.
Den började i köket och har spridit sig upp genom rökkanalerna.
Eftersom det är ett trähus som brinner kan man bara tänka sig vad som kan hända.

Under förra året dog 104 stycken genom bränder.
Den vanligaste orsaken är att rökning orsakat branden men bränder som är spisrelaterade är också vanliga.
40% av de som dog var över 65 år.

Jag kan bara säga att jag har hotellbranden uppe vid Rosenlundsbadet 1973 i minnet.
Den började som en brand i fläktsystemet på Restaurangen på Esso Motorhotell och spred sig fort.
Själv låg jag i bassängen  när jag såg hur det började ryka under takfoten.
Det gick fort när elden fick näring av flott i fläkten.
Hela hotellet brann ner till grunden.

Efter det lovade jag mig själv att aldrig hålla på med oljor etc. under fläkten.

Vi måste ha mer respekt för elden.


SvD  J-nytt 1  DN   AB   1

3 kommentarer:

Ama de casa sa...

Ja fy vad läskigt med bränder... Använder vi olja när vi lagar mat så håller vi till ute på terrassen.

sv: Till näste år har jag glömt bort det där med att man inte får kramp av att bada efter maten :-D

ansepanse sa...

ja usch, det händer ju så snabbt också när väl elden har börjat, jag använder heller inte oljor vid spisen
kramar

Fenixmonas sa...

Fruktansvärt med bränder, helt fruktansvärt! Finns så mycket brandfarligt runt omkring oss...Kramiz