söndag 11 maj 2014

Vem anmäler?

Hört i ett väntrum.

Äldre herre med rollator kommer in till vårdinrättningen.
Han stapplar in med små steg.
Kommer på fel dag men personalen försöker få honom att förstå att han har kommit en dag för tidigt.
Mannen hör väldigt dåligt så samtalet förs med hög röst. 
Under samtalet kommer det fram att han flyttat till området nyligen.

Han är inte nöjd med storleken på garagen utan har svårt att komma ut och in i dem.
En dag hade han tom ringt efter bärgning för att bilens back inte kunde läggas i.
Bärgningskillen hade lagt i den direkt och backat ut bilen.

Min fråga är:
Är denna herre verkligen berättigad till att ha kvar sitt körkort.
Och har inte läkare skyldighet att anmäla detta till myndigheterna?
Jag vet vem "gubben" är.
Hans ålder är över de 90.
Och jag vill inte möta honom körandes bil på gatan.
Direkt livsfarligt.


3 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Låter som om gubben har samma problem som en dam som inte bor så långt från oss och där tog hennes doktor initiativet så hon fick sitt körkort återkallat. Hon kan själv inte förstå varför eftersom hon inte kört på någon! Det är läkarens skyldighet att anmäla när en patient inte är lämplig som bilförare längre!
Kram M.E

Anonym sa...

Hej du,ja någon form av duglighet borde det vara,körkort/ålder..
Vi har en Charlotte/Lotta i familjen,grattat o klart..Haé Kram.

Geddfish ♥ sa...

Alla bör inte ha kvar sitt körkort. Hälsotillståndet kan ändras när man kommer i de övre åldrarna.
Inte vill man möta någon vinglig på vägarna. Och den nästan demente inser nog inte själv.
Jag tog om mitt körkort för några år sedan, eftersom jag tog E-körkort också, och jag kände att det var en välbehövlig uppfräschning, som många skulle behöva!
Godmorgonkram!