torsdag 19 mars 2015

Motionsspåret - inga lovord härifrån

Med risk för att jag får hela Barnarp emot mig tar jag mig en tur på nya motionsspåret.
Ett spår som löper från Idrottsplatsen och in i skogen bakom Styckjunkargatan.
Av många lovordat men tyvärr inte av mig.

Tog mig under eftermiddagen min första tur i skogen innanför Styckjunkargatan.
Ett första hinder.
Man ska ta sig upp på spåret.
Är väl OK om man inte har ngt funktionshinder.
Har du barnvagn eller rollator med dig så vållar det lite besvär.


Vägen är inte slät och fin direkt.


Har du väl kommit upp så gäller det att inte ramla utför dee höga kanterna.



Efter att ha gått en bit tog jag en genväg utmed skogsstigen som löper orörd på vissa ställen.




Men så ska man tillbaka  på"banan" igen.



Motionsspåret är gjort för friska personer.
Slirigt och svårgått.
Inte ens traktens vovvar vill gå på gruset.

Vad var det för fel på naturens egna stigar som vi hade innan?
Här brukade min mor ta med sin rollator ut och gå.
Inte en chans på det nya spåret.


Jag går hellre på de här stigarna.


Varför har det lagts ner så mycket tid och resurser på att anlägga det här spåret?
Det gick faktiskt att springa på ovanstående stigar i skogen.
Det hade räckt med att skylta upp de befintliga stigarna.

Vill man springa på annat underlag har jag två förslag.
1. Kyrkrundan som har ungefär samma längd.
2. Dammhagen runt om man vill ha lite backar.

De här har vi sett för sista gången.
Idag är beståndet begravt under en tjock grusmassa.


Nattviol.
Fridlyst i hela Sverige.
Får inte plockas men begravas verkar vara tillåtet.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Har samma uppfattning som du. Varför kan man inte låta de ursprungliga stigarna vara kvar 😯

Fenixmonas sa...

Håller med dig! De naturliga stigarna är mycket bättre! :(

Anonym sa...

Mors,,Ja vad ska man säga om detta fula motionsspår,om det nu är ett sådant.Kvalfiserad dumhet,tycker jag,när det finns så fina stigar..Haé Kram.