torsdag 24 maj 2012

Nu är det fritt fram

En lärare ska tåla att bli slagen enligt tingsrätten i Gällivare. Läraryrket likställs med att vara polis.
Vilka signaler ger det till eleverna? Det är fritt fram att slå läraren. 
Men en polis som blir slagen kan väl anmäla för våld mot tjänsteman? Då måste även lärarna kunna ta till detta.
Och att jämställa läraryrket med en ordningsvakts eller polis är helt galet. De yrkena är det en utbildning till. Och den ingår inte i lärarnas.


Sen kommer frågan. Vilka fler yrken kan jämställas med ett vaktyrke?





8 kommentarer:

Maria sa...

Såhär skrev en vän till mig på FB gällande just denna dom:

"Om läraryrket skall anses vara jämbördigt med polisyrket så anser jag att elever kan jämföras med lögnare, bovar och ligister..."

Han är väldigt smart min vän!

Camilla sa...

Vad säger man?
Jo...tack gode Gud att jag inte blev lärare. Eleverna har ju tappat all respekt för lärare nu för tiden. Annat var det förr.
Kram!

Anonym sa...

Jag bara funderar... Eleverna är orörbara, iaf enligt dem. Lärarna får inte säga till dem, säga emot dem, inte röra dem, inte försvara sig.

Samtidigt ska en lärare "tåla lite stryk" och jämföras med poliser. Poliser bär pistol, batong, pepparspray, handbojor... Vilka lärare får göra det? Om man ger sig på en polis åtalas man för våld mot tjänsteman, men en lärare får inget stöd alls.

Varför utbildar folk sig till lärare? Måste vara det mest otacksamma yrke i världen.

Yvonne sa...

Godmorgon!Vad de rör ihop yrkena.Om jag fortfarande hade jobbat så hade jag kunnat skriva polis i mitt CV ELLER???.......Här dricks det kaffe,men jag dricker inte på kvällen för då kan jag inte sova! Ha en bra dag! Kram!

Varg i Veum sa...

Enligt rättens logik så borde ju då lärarna få utrusta sig med expanderbar batong och pepparsprej för självförsvar.

Anonym sa...

Ja, många av dagens ungdomar uppför sig som busar och ligister. de vet inte hur man stavar till respekt

Hälsningar från ett soligt stockholm

Veiken sa...

Hur tror dom att någon överhuvud taget vill bli lärare efter det här?
Hoppas verkligen att domen överklagas! Det är banne mig inte klokt att någon kan komma till en sådan slutsats! :( Kram

Xenolith sa...

För att citera Simpsons:
Bart: Inside every hardened criminal beats the heart of a ten-year-old boy.
Lisa: Inside every ten-year-old boy beats the heart of a criminal...