söndag 3 juni 2012

Räkna med bråk

Nyhetsrundan i dag.


Den 17- åriga flickan som hittades hängd i Skärholmen hade tidigare misshandlats av en anhörig.
Min reflektion är att om det inte är mord utan självmord så är kanske misshandeln den utlösande faktorn.
Mord eller inte?
Flickan tog tillbaka sin anmälan mot den anhörige. Om det var familjen som fick henne till det så mår de säkert inte bra idag. 


Onödigt springande till Vårdcentralerna? Stockholmare går till doktorn betydligt oftare än andra. 
Beror det på den ökade tillgängligheten?
Vad jag förstår när jag pratar med de som arbetar på min VC så springer en del till läkaren för en sticka i fingret. Det kan inte vara lätt att sitta och sålla mellan de som ringer. Är deras problem något de ska ha tid för eller är det något som köser sig själv?
Vi har även det problemet på Folktandvården. Många ringer och vill att vi ska dra ut barnens lösa tänder. Men där drar vi gränsen. Som jag också säger till föräldrarna. Tappat tänder har barnen gjort i alla tider och skulle vi hjälpa dem med det så hade de med verkliga besvär fått stå tillbaka.





9 kommentarer:

Siita sa...

Hejsan. Tror att många är ensamma i Sthlm. Går till doktorn för att få någon att prata med. Eller så är dom allergiska mot stadens avgaser o blir sjuka av det.Kramar

Unknown sa...

Usch, vad hemskt med flickan. Hoppas de anhöriga mår skit...

Anonym sa...

Beror helt på vilket område du bor i när vi talar om vilka som mest besöker vårdcentralen och akuten.
Jag har aldrig upplevt att det skulle vara extra många invandrare som besöker dessa inrättningar

Yvonne sa...

Jag hade samma undran som du om den 17åriga flickan.Vi hade kall vind igår och den är kvar...Kram!

Anonym sa...

Hej,,Hur det än är med den 17 åriga flickan,,så säkert,någon eller några borde må skitdåligt..
Snälla vi kan väl lånbyta väder,bara för någon dag..Haé Kram.

Skruttmärtha sa...

Finns ju många vårdcentraler runt kungliga huvudstaden.

Har hört dom som springer till läkarna mer när dom har har frikort.

En tanta gick till läkaren för en blåsa av skon sa åt henne ta en nål och stick hål själv.

En annan jag känner har alla sjukdomar så hon måste ränna till läkarna.

Trodde regnandet sluta men det kom tebax.
kram och ha en bra dag

ansepanse sa...

är bakgrunden sådan till mordet, usch ja, kanske stockholmarna är mer ensamma än i övriga landet
kramar

Maria sa...

Alltså vad är det med folk idag?
När jag åkte till Lund i tisdags var jag tvungen att åka ambulans eftersom jag var uppkopplad till hjärtövervakning. Ambulanskillen var väldigt pratglad och berättade att de en gång kört på ett "allvarligt" larm! När de kom fram visade det sig att killen i fråga hade ramlat med cykeln och skrapat upp händerna!!
Hade jag varit ambulanssjukvårdare hade jag nog haft svårt att inte bara vända på klacken och köra igen. Det får de dock inte - de måste stanna och se om patienten. Snacka om slöseri med resurser!

Sand mellan tårna sa...

Mord eller inte...hemskt är det i alla fall :-(