måndag 13 augusti 2012

Arv eller ej?

Antalet vänsterhänta ökar.
Min pappa är vänsterhänt och min mamma höger. 
Vad tror ni jag har blivit?
Ingetdera.
Jag gör saker med både höger och vänster och vänder till andra handen när jag blir trött i den första.
Pappa blev tvungen att använda högerhanden när han gick i skolan och idag så har han komplex för sin dåliga handstil.
Jag kan ju säga att skriva är det enda jag gör bara med högerhanden. Men det beror mer på att man får lägga hela handen i den skrivna om man skriver med vänster.




Dottern har också ärvt lite av vänsterhäntheten. Men i hennes fall kan det kanske bero på att hon är för tidigt född. 20% av dem är vänsterhänta.

I dag är det i varje fall de Vänsterhäntas dag. Vem hittar på sånt? Men inte mig emot. Ännu en chans att fira.

Den närmsta veckans dagar är följande.
2012-08-13* Vänsterhäntas dag
2012-08-16 Surströmmingspremiär
2012-08-19* Internationella dagen för humanitärt arbete

Den 16:e hoppar jag gärna.

5 kommentarer:

Siita sa...

Det var samma med min far som med din. Han fick inte skriva med vänstern i skolan. Jag o mina flickor är högerhänta men ett barnbarn är vänsterhänt. Får se hur det blir med Thea, hennes pappa är vänsterhänt oxå. Kram

Tomtan sa...

Jag har bara vänster arm för att de skulle se konstigt ut annars :D

Petra sa...

Smidigt att kunna använda båda lika mycket.

Kram

Veiken sa...

Jag tillhör dom vänsterhänta som tvingades att skriva med högern. Jag har skickat det vidare till minst ett barnbarn. Min morfar var också vänsterhänt, så arvet hoppar lite. ;) Kram

Fenixmonas sa...

Jo, så var det ju förr att det skulle skrivas med "rätt" hand...Idag tror jag inte att någon tvingas att använda höger om de är vänsterhänta...Kramiz