tisdag 8 juli 2014

Här går det undan

Jag hinner inte med i gubbens tempo.
Jag hade en påse med orensad svamp att ta hand om och satte mig med ryggen mot solen och rensade.

Gubben höll under tiden på med att rensa rabatter men troligtvis tyckte han att det var tråkigt.
Så han tog en sväng i skogen i stället.
Han kom hem efter 20 minuter med ca 5 liter svamp.
Jo tack, Jag kan rensa den när jag ändå håller på.

Så bra tyckte han . 
"Då går jag en sväng till"
Resultatet är att jag inte hinner med i svängarna.
De sista får övernatta i garaget innan vi tar hand om dem.
I morgon kan det ju vara ombytta roller.
Jag som springer i skogen och han som rensar.

Några som springer i skogen är 2 asiatiska kvinnor som dammsuger skogen på svamp.
Vi träffade på dem redan förra året.
De tar smått som stort.
Ok, de får gärna plocka svamp. 
Men.
De kan gärna plocka upp efter sig när de fått matleverens.
Vi har räknat ut att de måste vara utkörda av någon som betalar dem för plockningen.
Under dagen får de sen hämtmat levererad.
Efter dem i skogen ligger det sen hamburgerkartonger , drickaburkar och dyl.

Allemansrätt betyder inte bara att man får röra sig fritt och plocka svamp och bär.
Det betyder också att vi som rör oss i skogen ska ta ansvar.







Inga kommentarer: