måndag 18 december 2017

10 årsjubileum idag.

Jubileum idag.

Idag är det 10 år sedan jag fick min diagnos. Kronisk Myeloisk Leukemi. (KML)

Inget att fira egentligen men jag vill ändå skriva detta för att alla som idag får KML ska veta att man kan leva ett vanligt liv trots att man har sjukdomen.
OK - Det följer en del biverkningar med medicineringen men de är överkomliga.

Då för 10 år sedan fick jag förklaringen till min trötthet.

När jag var ute och gick trampade jag bara luft. Bortförklaringen jag hade till det var att jag hade dålig kondis.

Spontana näsblödningar  -  Har alltid haft lätt att få näsblod.  Men jag tyckte att det hade blivit så mycket att jag borde söka för det.

Vad jag sedan sökte för då för 10 år sedan var att mina ben inte bar mig + att de värkte.
Gick hem från jobbet fredagen och Lördag åkte jag till jouren.  Där fick jag värktabletter utskrivna.
Inte hjälpte de så på söndagen var jag där igen. Ny sort av värktablett.

Måndag morgon ringde jag in Vårdcentralen. Fick en tid direkt och väl där beslutade läkaren att ett blodprov skulle tas.
Efter svaret på det blev det akutremiss till Ryhov.

På tisdag morgon kom läkaren där och gav mig namnet på min sjukdom men han sa också att det nu fanns nya mediciner för just KML.

Jag skulle inte dö av min sjukdom utan med den. Alltså skulle inte den vara orsaken när den dagen kom.

Idag lever jag alltså ett helt normalt liv. Kanske lite dåliga blodvärden och jag har kramper till och från i alla muskler +  att jag mår fortfarande illa av medicinen.  Men som sagt valet att skippa dem finns inte.
Än vill säga - forskningen går vidare.

Så stöd denna forskning med ett bidrag.

Blodcancerfonden
http://www.blodcancerforbundet.se/blodcancerfonden


1 kommentar:

Maria sa...

Önskar dig en fin Jul och Ett Gott Nytt År/kramen