lördag 3 februari 2018

Varför?

Varför är det OK att kvinnoyrken har lägre lön?
Glöm att männen är familjeförsörjare och deras löner är viktigast.

Varför har inte vi anställda i Landsting eller kommun skäliga löner?
Tärande sektorn? Lönerna bekostas av skattemedel? Ett kall?

Varför ska Landstings /kommunalanställda ha lägre löner för att hålla nere skatterna?
En grupp i samhället kan inte genom att ha dåliga löner bära ansvaret för skatternas nivå.
Om en man lagar bilar eller människor ska inte spela någon roll. 
Och om någon jobbar på fabrik tar någon annan kanske hand om dennes barn under tiden. 
Hur värderas de olika jobben?
Alla behövs vi i samhället och alla behöver vi mat på bordet.

Var går sedan gränsen?
Jobbar jag på en privat klinik är jag närande men om jag arbetar inom den offentliga vården är man tärande.  Glöm det resonemanget - ett föråldrat synsätt.

Alla som arbetar är närande men när jag utnyttjar den offentliga världen blir jag tärande.

Men det här inlägget vill jag heja på alla Förskolelärare, lärare, poliser, Tandsköterskor, Undersköterskor , Sjuksköterskor etc.   Ni gör ett jättejobb och utan er stannar Sverige.
Undra bara hur lång tid det kommer att ta innan vi är ikapp den privata sektorn med våra löner.
Och hur lång tid tar det innan vi är i kapp männen.





4 kommentarer:

wiper sa...

Det där har jag debatterat några gånger genom åren också men du fick fram det så bra och skrev det från en annan vinkel. Det är verkligen inte rättvist. Så fint skrivet längst ner om att värdera.

Jag skulle själv inte stå ut med att få sämre lön än män för samma arbete. Jag arbetade inom ett manligt yrke mina sista arbetsår och krävde själv att få samma lön och det fick jag.

Härligt med nån som bryr sig om hur det ser ut i vårt samhälle. Tack!

Ha en jättefin dag
Hälsning
Malin

skåningen sa...

Man har alltid en busunge inom sig!
Kram!

Fenixmonas sa...

Läs mitt inlägg om pensionen och rätten att få arbeta. Arbetaren har ingen möjlighet att bestämma hur länge de får jobba, alltså får vi ta den pension vi får utan möjlighet att höja den.

Vår blir det nog här hemma men sommar är det på Gran Canaria dit vi åker om 18 dagar. Kram

Ama de casa sa...

Jadu... När ska det ske en förändring?