fredag 10 februari 2012

Var är min sommarstuga?

Strax är det dags för jobb.
Ett jobb som enligt mig är underbetalt.
Men så arbetar jag i ett kvinnodominerande yrke.
Och dessa yrken ligger lägre i lön än om jag hade haft ett typiskt manligt arbete med samma krav på kunskaper.

Det är ngt som vi som arbetar alltid har sagt och nu har våra fackförbund vaknat.
Det var på tiden.

Skillnaden i lön är på ett år lika mkt som maten till en familj kostar och på 10 år hade jag kunnat spara ihop till en sommarstuga .

Så här välkomnas förslaget från Facket.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men, anledningen till att du anser att din lön är så låg är ju för att din bransch inte genererar tillräckligt mycket. Omutbilda dej till it sektorn.

Someone sa...

Ja, för inte ska man ställa krav på saklighet och vetenskaplighet när man läser saker. Det är bara att svälja feministiskt trams med ull o hår.

Siita sa...

God morgon. Vad ligger er månlön på då? Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Ja du jag har också undrat var är min sommarstuga.Och inte blir det någon med detta tunna bidrag som kallas pension.alla har ju inte fallmskärmsavtal.Ja tillsammans så blir vi en maktfaktor så rösta på Biggans pågar... Ha en bra fredag! Morgonkram!

MICKAN sa...

Det är lite tråkigt att lönen ska vara så låg på vissa arbeten.

jeppen sa...

Lön sätts inte baserat på kön, kunskap, ansvar eller något annat. Den sätts baserat på tillgång och efterfrågan. Det verkar ditt fackförbund inte förstå.

Du jobbar kanske i ett yrke där alltför många andra också vill jobba? Men alla kan inte jobba med samma saker, och därför är det bra att lönerna premierar de som söker sig till bristyrken.

Ama de casa sa...

Jag bytte från mitt drömjobb (som "alla" ville ha, lönen var därefter) till datorvärlden. En enorm skillnad i ersätting...

Sand mellan tårna sa...

Det var stora skillnader det.

Tomtan sa...

De var en liknelse som jag förstod på direkten!!!!!
Kommer ihåg en löneförhandlingsomgång när jag var kommunalare. De året fick kvinnodominerade arbetet en pott extra.... Facket kom och informerade oss och vi var en bunt tanter och två män på mötet, en av dem var gay.. Gissa vilken fackrepresentanten (som aldrig varit dit tidigare) pekade på när han uttalade orden; Och i detta fall är även du en kvinna.... ? *ler*