onsdag 8 augusti 2012

Fel karriär

Det är tydligt att vi som arbetar inom vård och omsorg valt fel yrke.
Jag ångrar så att jag inte satsade på politiken i stället. 
Då kunde jag jobbat några år och sen när jag var trött på skiten var det bara att missköta sig och bli  avsatt. Hade jag då suttit i riksdagen hade jag haft min trygghet säkrad resten av livet. Eller som Lugnet nu som har kvar sin lön på 91000:-/månaden i 3 år.
Det är att jämföra med en sjuksköterska som har en ingångslön under 22000:_.
Lugnet hade dessutom många andra förmåner som hon får behålla.
Vad är hon bra på? Festa upp andras pengar.

Missköter man sig ska man inte få ha kvar sin lön.
Avlöna i stället de som gör nytta med rätt lön.


DN  1 2   SvD  GP  AB

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt. Vad ska man göra? Har du någon förslag?

Maria sa...

Amen på det.

Bjarne Grankvist sa...

Hej

Även om jag håller med dig i det faktum att vårdpersonal tjänar alldeles för lite i det här landet så måste jag nog konstatera att det du skriver om politiker i gemen är så långt från sanningen som det går att komma.

Den allra största andelen politiker i det här landet är fritidspolitiker som får väldigt lite betalt för sitt arbete. Det är procentuellt sett väldigt få som kan försörja sig på ersättningen de får, än mindre är de idag som kan gå i pension efter några års insatser. Som riksdagsledamot har du på intet sätt din trygghet säkrad efter några år i riksdagen. Idag gäller där, vilket iof sig är alldeles för frikostigt, en inkomstgaranti under ett år, därefter måste de likt alla andra söka andra arbeten. Dock finns det de som lever med det gamla systemet där riksdagsledamöter efter 12 år i riksdagen fick full pension fram till ordinarie pension trädde in. men det systemet lämnades för ett par år sedan.

Sedan när det gäller Lugnet så var hon inte politiker, hon var tjänsteman som innan hon blev GD var kommunchef och olika former av tjänsteman inom samma kommun, men på intet sätt politiker.

Men som sagt håller jag med dig, åtminstone en del i kommentarerna om att: "Missköter man sig ska man inte få ha kvar sin lön." och "Avlöna i stället de som gör nytta med rätt lön.". När det gäller det förstnämnda borde samma sak gälla generaldirektörer som gäller VD:ar och andra högre chefer inom kommuner och landsting, dvs 12-18 månaders avgångsvederlag vid uppsägning. Värt att notera är faktiskt att chefer inte har samma anställningstrygghet som sk vanliga arbetare. En chef kan bli uppsagd på dagen ifall dess arbetsgivare inte tycker att de gör ett bra jobb, det gäller inte vanligare anställda som kan missköta sig ganska mycket och ända få behålla sitt arbete. En läkare blir inte uppsagd för att han ordinerar fel dos medicin, eller en sjuksköterska blir inte heller uppsagd för att hon ger fel dos medicin vilka båda kan leda till patienters död. Men en VD, eller GD, kan bli uppsagd för att han budgeterat fel.

Notera dock att jag inte vill försvara vare sig politiker eller generaldirektörer, men jag vill gärna ge lite perspektiv i frågorna. :-)

Anonym sa...

I stockholm har sköterskorna en medianlön på 32 900 kr, flera tusen mer i månaden än mig och jag har länger utbildning, men sjuksköterska är en ständing tycka synd om grupp.

E B sa...

Vi kan ju inte komma ifrån att vi sett alltför många politiker som mest tänkter på sej själva och sin egen välfärd ...! De har sett om sitt eget hus i första hand, de som sitter i toppen är alltid trygga vad som än händer och vad de än ställer till med. De "små" fritidspolitikerna kan vi lämna därhän - de försörjer sej på annat sätt och blir de arbetslösa då är det inga sötebrödsdagar som väntar!

När det gäller vårdyrkena så är det ju kvinnodominerade yrken. Då är det "tillåtet" att underbetala ... Trots att vi ska vara så jämställda och demokratiska ..

Det har visat sej att när kvinnor kommer in i yrken som tidigare var mansdominerade så har detta gett en negativ lönesmitta. Exempel är jurister och skadereglerare på försäkringsbolag. Då har kvinnornas lägre löner smittat av sej på männens!

Joel Jonsson sa...

Jag har funderat på att bli politker, men då jag har fått lära mig att det är fult att ljuga och att man inte ska stjäla så sket det sig.


Låt Lugnetplocka skräp längs E4:an eller knega som bärplockare i skogen. Fast jag antar att hon skulle kollapsa av utmattning efter en kvarts kroppsarbete.
Dessa politiker och generaldirektörer är fantastiska på att hitta på anledningar till varför det är så synd om just dem så att de bara måste få några miljoner i tröst för att de har misskött sitt jobb. De har ju vant sig med en dyr livstil och hög lön, så hur skulle det se ut om de skulle bli tvingade att gå till arbetsförmedlingen som vanliga dödliga. Stackars Lugnet och övriga generaldirektörer som inte gör rätt för sig, de har det ju sååå svårt och hemskt....

Det är riktigt vidrigt att de som missköter sig så här får lön i tre extra år. Folk som Lugnet borde istället inte få en enda krona utan bli tvingade att ställa sig i kö på arbetsförmedlingen som alla andra arbetslösa och där bli tvingade att gå deras förnedrande vuxendagis-kurser hos MIROI.