söndag 20 januari 2013

Gulblått läge

Stackars Finnar som inte kan acceptera att Sverige har varit en del av deras land under många år.

När YLE Tv gör en dokumentär om banden med Sverige blir den del Finnar skogstokiga och menar att programmet var en propaganda för att ansluta Finland till Sverige.

Det går inte att ändra historien och i Finland är det säkert så att Sverige har satt sina spår. Precis som deras Östra grannland också har gjort.

I norra Sverige är det tvärt om. Där finns spåren av Finland i bland annat språken. 
Finnar var glada över ert mångkulturella land. 
Även om ni i stort sett bara har två kulturer att vårda.


AB

5 kommentarer:

ansepanse sa...

nu har jag ju inte läst och hört vad det egentligen handlar om, så jag kan inte uttala mig i saken, jag vet bara att finnar är oerhört stolta över sitt land, själv har jag ju helfinska föräldrar
kramar

Anonym sa...

Hej,,Ja du det är tvära kast -22 ena dagen,straxt under 0 nästa,,sen snöar det lite oxå,,helt i onödan..Haé Kram.

Anonym sa...

Historien kan man inte göra så mycket å.

Sussi sa...

Tror att Svenskaspråket ingår i alla barns utbildning i Finland. Det gjorde det förrut i alla fall..

Kramisar

Anonym sa...

Vad fint skrivet Aurora!

Min mamma är finsk och min pappa svensk.
Klart att det satt sina spår när man varit under ett annat land i 600 år. Men vad jag hörde av min mormor så var den hemska tiden när Finland var ett furstedöme underlydande Ryssland. De hade dessutom inbördeskrig också ...
De flesta finnarna har nog inget emot svenskarna idag - det är de som skriker mest som hörs bäst!