onsdag 25 juli 2012

Sol ute -sol inne

Just när sommaren bjuder på en av sina soligaste dagar kommer rapporten om att solarier ligger bakom hudcancer.
Hur många går idag ut och lägger sig i timtal för att sola med detta på pannbenet? Vår kära Klara är ju inget solarie. 
Och hur många minns denna rapport fram på höstkanten när solarierna går för högtryck?
Ett är sant. Klara orsakar säkert lika mycket hudcancer. 
Trots att det är 20 gånger större risk om man varit solariebesökare. 
5% av hudcancern beror på solarier men resterande 95%?
Så var förståndiga och sola med måtta. 
Gubben här som drabbats solar inte och smörjer ändå in sig med solskyddsfaktor.

Klara ser snäll ut men umgås inte för mycket med henne


DN   AB

12 kommentarer:

Siita sa...

Klara är bäst när hon lyser. Här har hon försvunnit igen. Kram

Livet sa...

lagom är bäst, denna qvinna smörjer också alltid sig numera

Carina Sjölund sa...

Att sola har väl aldrig varit riktigt bra. Men solen här i Svergie är väl snart lika stark så på utlandet. Jag brukar ligga korta stunder åt gången, dom säger ungefär en ½ timme.
Kramen rara du♥

Ama de casa sa...

Vi var på stranden tre dagar i rad nu när Anders syster med familj var här. Barnen älskar ju att bada. Men vi satt mestadels under parasoll.

Mita sa...

Den varningen går säkert in i mångas öron,och lika fort försvinner den ut igen på andra sidan. Dom flesta vet att det inte är bra att sola för mycket,och att man bör ha solskydds faktor på.Men hur många som gör det är en annan sak....
Jag njuter av den fina dagen, men helst under äppelträdets skugga,
Kramar♥

Veiken sa...

Ju äldre jag blir, desto förståndigre. Tack och lov. Nu har jag en tålig hud, men har levt mitt liv till stora delar i solen sedan jag var barn.....Hoppas att jag har klarat mig från elände! Kram

hanna sa...

Vissadrabbas verkligen utan att de vistas i sol alls, medan andra solar solarier hela tiden.
Sola skall du göra med måtta. Själv är jag dålig på att använda solskyddsfaktor men ogillar att pressa i solen. Ligger hellre i skuggan med en bra bok.
ha det.

♥ Carina ♥ sa...

Lite märkligt uttalande?! Dom kanske inte törs angripa solen så här i sommartider, haha
Kram kram

Susanne P sa...

Men nu ska vi inte glömma att solen ger en massa vitaminer som A och D-vitaminer som vi inte kan få annars....
Och vi här i norr MÅSTE ha massor av dessa för att må bra. Sommar ÄR lika med massor med sol! (med förstånd)
Kram

Tommy Nilsson sa...

Risken ökar med 20 procent - inte 20 gånger.

Camilla sa...

Det är svårt att sola med måtta då man älskar att sola.
Kram!

Skruttmärtha sa...

Jag är ingen vän av solen. Är lite mediciner som ger mej skallebank och illamående.
Bra blomklämmor är dom små klämmor som man kan köpa till småtjejor. Passar perfekt att sätta runt stjälk och pinne utan att skada stjälken.
Just nu kommer jag inte på vad klämmorna heter.
Kram